The Ribbon – Menyfliksområdet – Menybaren?

Microsoft har infört The Ribbon som det nya sättet att hantera programmens funktioner. Översättningen av just “The Ribbon” har lett till diskussioner här och där med anledning av att de svenska versionerna av Microsofts program benämner “The Ribbon” med det svenska ordet “Menfliksområdet”. Känn på begreppet “Menyfliksområde” eller “Menyfliksområdet”. Tungvrickande med snudd på artikulationsövning. Jag… Fortsätt läsa The Ribbon – Menyfliksområdet – Menybaren?

Höger musknapp i Windows!

Höger musknapp är en oanad resurs. Testa den ofta och hitta nya möjligheter. Det vanligaste sättet att starta ett program i Windows är via Start-knappen, vilket alla Windows-användare känner till, men vad få känner till är möjligheterna via höger musknapp. Nu är det som så att jag inte längre kan testa om följande fungerade i… Fortsätt läsa Höger musknapp i Windows!

“The Ribbon” i Microsoft Project 2010 Beta är ett lyft!

“The Ribbon”, Menyfliksområdet eller “Menybaren” som jag föredrar att kalla den, är ett lyft för MS Project. MS Project känns enklare fast det mesta egentligen är sig likt. Det som skiljer tidigare versioner med MS Project 2010 är att det är enklare att hitta alla funktioner just tack vare Menybaren. Projektplanering och uppföljning är som… Fortsätt läsa “The Ribbon” i Microsoft Project 2010 Beta är ett lyft!

Microsoft’s Courier ‘digital journal’

Apple har sin iPAD och Microsoft verkar komma med Courier! Som konsument och “prylbög” ser det ut att bli rätt kul framöver. Courier är inte bara en E-boks-läsare utan betydligt mer! Som alternativ till tangentbordet så återkommer E-pennan, det gillar jag! Att skriva “som vanligt” går snabbt och känns naturligt för en sån här pryl.… Fortsätt läsa Microsoft’s Courier ‘digital journal’

Efter Paint… project Gustav…?

Jag hyllade tidigare programmet Paint som ett av de verktyg som jag än idag använder flera gånger om dan. Tack vare Facebook har jag fått info om “Project Gustav” inom Microsoft Research. Som “gammal” porträttkonstnär så är “project Gustav” verkligen intressant. Det verkar som att Microsoft tar den elektroniska grafiken till en nivå som är… Fortsätt läsa Efter Paint… project Gustav…?

Microsofts röda tråd

Mer av en slump besökte jag igår Bing Maps och idag grävde jag mig ner i all information om SharePoint 2010. Det var innan jag snubblade förbi IDG.se och insåg att jag missat lanseringen av Windows Phone 7. På grund av de här besöken strax innan så blev Microsoft röda tråd tydlig. Microsoft  knyter ihop… Fortsätt läsa Microsofts röda tråd

Det verkar som att jag köpte rätt mobil… nyligen!

I höstas slog jag till och bytte mobiltelefon. Det tog en knapp månad så hade jag ångrat mig. Fel igen! Nåja den va ju billig och kan det mesta som jag vill att en mobil kompis ska kunna. Jag skulle nog köpt en iPhone eller…? Så gick den nya luren sönder! Inget ljud typ ringsignal… Fortsätt läsa Det verkar som att jag köpte rätt mobil… nyligen!

Forrester har fel om SharePoint!

Det är enligt min mening inte verktyget SharePoint som är tungrott. Ett verktyg rikt på funktionalitet tar tid att införa i en större organisation där omställningsprocesser för den enskilde är en av de bidragande orsakerna till upplevelsen av tungroddhet. Svårigheten i ett nytt rikt verktyg ligger i vad man ska använda samt införa i vilken… Fortsätt läsa Forrester har fel om SharePoint!