Android eller iOS?

Idag spelar det ingen roll vilken smartphone du väljer om man ser till de operativsystem som finns på marknaden idag. Det enda som just nu kan vara problem är Googles, eller snarare Donald Trumps, bojkott av Huawei vilket kan medföra problem med Huawei P40. Annars är det mer en smaksak vilken smartphone du väljer. Om… Fortsätt läsa Android eller iOS?

Bye, bye Facebook!

Efterdyningarna efter att jag gått på en fishingattack via Messenger och därmed Facebook har fått mig att tänka om! En åtgärd som jag redan genomfört är avinstallationen av både Messenger och Facebook på min iPhone. Jag litar helt enkelt inte på säkerheten i apparna. Inte så konstigt kanske, det var ju de apparna som försatte… Fortsätt läsa Bye, bye Facebook!

Bökigt att byta telefon

Att byta från en telefon till en annan är rätt enkelt om man "uppgraderar" inom samma fabrikat, men... Men om man som jag vill byta från iPhone till Sony Xperia L4 med Android som operativsystem då blir det lite bökigare. Det som även ställer till det är, när man som sambon och jag delar kalender… Fortsätt läsa Bökigt att byta telefon

Det är nåt skumt med Aftonbladets annonser

Profilbild för Rolf GranlundBlandat Svamlat

Med min iPhone märker jag inget men med Xperian, när jag skrollar med mushjulet i Aftonbladets app, så blir det uppenbart.

Det är nåt skumt med annonserna!

När markören befinner sig på texter så rullar Aftonbladets sidor som förväntat, men så fort markören hamnar på en annons, typ ”UNIBET-annonsen” på bilden, så tvärstannar rullningen av Aftonbladet. Man måste flytta markören utanför annonsen för att kunna rulla vidare uppåt eller nedåt.

Jag vill understryka att samma fenomen inte händer när jag läser DN med hjälp av samma mushjul i Xperian.

Så jag undrar vad Aftonbladets annonser har för sig när de tvärnitar rullandet.

En sak har annonserna i Aftonbladet och DN gemensamt, markören som är en snedställd pil blir en pekande hand över annonserna, alltså är det en länk som markören ser. Men som sagt var, i Aftonbladet tvärnitar rullandet vilket den inte gör i DNs app.

Jag tycker nog att…

Visa originalinlägg 93 fler ord

Nu har jag parkopplat färdigt!

En slags summering av surfplattor, smartphones och tillbehör anno 2020.

Profilbild för Rolf GranlundBlandat Svamlat

Jag har alltså skaffat en pryl till, så att jag kan fastställa parkopplingar en gång för alla.I alla fall för den närmaste framtiden. Vem vet vad som kommer sen?

Det här inlägget är en summering av en massa tester med resultat och skall ses som ett litet bokslut för år 2020. Därför är inlägget även lite längre än vanligt.

Min favorit bland mina externa tangentbord, av märket Linocell, flyttade jag runt bland mina surfplattor vilket medförde att jag blev tvungen att koppla bort samt parkoppla på nytt varje gång. Det är slut med det nu.

Det blev till att renodla vilka tillbehör som hör till vilken smartphone eller till vilken surfplatta och såhär blev det.

Microsoft Surface Go

Microsofts Surfacedatorer har speciella tangentbord som fästs vid ”sina” surfplattor med magneter, så skaffar du en Surface surfplatta, så tveka inte! Köp även tillhörande tangentbord även fast de kostar en…

Visa originalinlägg 994 fler ord

Att blogga med Xperia L4

När man som jag drabbas av skrivklåda, alltså att jag brinner för att formulera en massa åsikter och kunskaper i text, då är det skönt att ha en och annan blogg att plåga sina följare med. Så därför visar jag nu mitt favoritsätt att använda min nya Sony Xperia L4 tillsammans med mitt externa tangentbord… Fortsätt läsa Att blogga med Xperia L4

Navigatortester, 1. Here

Min favorit bland navigatorappar i telefonen är just nu "Here" som finns för både iPhone och Android. Så jag måste ju jämföra den med några andra vilket kommer här i några inlägg. Men först lite om just "Here". Om Here Appen Here använde jag mycket när jag hade Nokias Windowstelefoner. Om jag minns rätt så… Fortsätt läsa Navigatortester, 1. Here

Testar SonyEricsson Elm

Jag ville kunna göra lite mer med min lilla gamla telefon. Att fortsatt ha en mejlbox va en idé som jag lyckades med. När jag startade om min Elm med mitt kontantkort så surfade jag runt i telefonen och fann att jag även hade min hotmail uppkopplad. Misstänksam som jag är numera så tog jag… Fortsätt läsa Testar SonyEricsson Elm

Gammal lur gör så gott den kan, surfar fan så illa

Jag roar mig ständigt med att hålla gamla tekniska prylar vid liv. Just nu min gamla SonyEricsson Elm från den tiden när en mobil skulle vara liten! Liten är den! När man pratar med någon ser det ut som om man står och petar sig i örat. Men den fungerar bra som telefon. Jag kan… Fortsätt läsa Gammal lur gör så gott den kan, surfar fan så illa