Lär dig mer engelska!

Jag har börjat följa Elizabeth Warren på Twitter, förhoppningsvis USA:s nästa president, och upptäckt en bra detalj med Twitterappen i iPhone 8. Genom att tappa/klicka på twitterinlägget och öppna det, så finns möjligheten att få det engelska inlägget omedelbart översatt till svenska! Perfekt, eftersom amerikansk politik inte direkt anpassat sig till de svenska skolornas undervisning… Fortsätt läsa Lär dig mer engelska!

DN i iPhone just nu bäst

Det lönar sig att göra en bra app för smartphones! Det har Dagens Nyheter förstått. Av de nättidningar jag läser är DN.se i en klass för sig. DN är så pass bra att jag hellre läser nyheter, sport och annat i min telefon än via den större pappersliknande, eller pdf-liknande, versionen på en av mina… Fortsätt läsa DN i iPhone just nu bäst

Pratmobilen måste vara så enkel som möjligt

Mina tester med att hålla isär prat med allt annat i min smartphone visar på en viktig detalj! Pratmobilen måste vara så enkel som möjligt! Lika enkel som en blåtandskopplad örongrunka. En sån där för bara ena örat som man bara kan svara på eller ringa från via talstyrning. Men jag vill inte ha en… Fortsätt läsa Pratmobilen måste vara så enkel som möjligt

900 timmar = 37,5 dagar

900 timmar = 37,5 dagar eller rättare sagt dygn. Dessutom tid att babbla runt 8 timmar. Dessutom kan man själv byta batteri, till skillnad mot alla dagens smartphones, eftersom bakstycket går att ta bort. Man kan även köpa andra bakstycken precis som förr med äldre mobiler. Gammal telefon? Nej du! En rätt ny smartphone från… Fortsätt läsa 900 timmar = 37,5 dagar

Ibland är det bara så kul att blogga

Som nu! Anledningen är att jag köpt ny mobil och fått en större skärm. Inte mycket, från 4" till 4,7". Men det räckte för att tumskrivning fungerat mycket bättre plus att jag blivit vän med rättstavningen i iOS. Det blir alltså sällan stavfel numera. Jag bytte från iPhone SE till iPhone 8! Båda var och… Fortsätt läsa Ibland är det bara så kul att blogga

Skärmdump i Windows 10

För något år sedan skaffade jag en så kallad 2-i-1-dator. Alltså en surfplatta med löstagbart tangentbord. Dessutom med Windows 10! Märket är Lamina från Dustin Home och skärmen är på ca 10". På det hela taget fungerar det rätt bra utom på en punkt! Tills nu då! Skärmdumpar! Gamla PrtScrn-tangenten existerar inte på tangentbordet inte… Fortsätt läsa Skärmdump i Windows 10

Flytta OneDrive på datorn till microSD

Du kan flytta placeringen av OneDrive-mappen till en annan disk, exempelvis ett microSD-kort på följande sätt. Nästan en nödvändighet om du har en liten surfplatta som dessutom medger att man "boostar" upp sin hårddisk med ett sådant. Högerklicka på OneDrive-ikonen i aktivitetsfältet nere till höger samt välj Inställningar. Välj därefter att "Ta bort länken till… Fortsätt läsa Flytta OneDrive på datorn till microSD

Måste nog slå ett slag för OneDrive…

Microsofts molntjänst OneDrive är helt oslagbar i jämförelse med andra molntjänster. I alla fall om du frågar mig. Jag har nämligen både Dropbox och iCloud som alternativa moln. Att OneDrive är bäste beror mycket på att det är så enkelt att hoppa mellan olika maskiner och operativsystem. Jag har inga problem att använda min iPad… Fortsätt läsa Måste nog slå ett slag för OneDrive…

Nytt tangentbord från Linocell

Jag har skaffat ytterligare ett externt tangentbord från Kjell & Co av fabrikatet Linocell och skriver det här inlägget på det just nu. Anledningen till det är att jag vill använda min iPad Pro mer som en Laptop när jag reser och originaltangentbordet från Apple är inte bra. Speciellt irriterande är när jag ska skriva… Fortsätt läsa Nytt tangentbord från Linocell