De två senaste dagarna har jag ägnat åt att städa bland elektroniska prylar. Den största förändringen är allt runt varenda laddningsbar liten pryl samt att minimera antal sladdar i samband med det. Idag måste vi tyvärr ha fyra olika sladdar eftersom elektronikbranschen inte lyckats standardisera sin prylars inkommande laddkabel. Det är Apples "Lightning", Microsofts specialare… Fortsätt läsa Tips angående ommöblering av prylar
Kategori: Datorer
Testar bara att blogga med iPad PRO 9,7”
Jag har idag ett antal möjligheter att blogga i mina 2 officiella bloggar som jag betalar månads/årsavgift för. Jag har en till men den är behäftad med reklam eftersom den är gratis. WordPress anger ett pris per månad (för att det ska se billigt ut) men man betalar bara en gång per år. WordPressWordpress har… Fortsätt läsa Testar bara att blogga med iPad PRO 9,7”
DN i iPhone just nu bäst
Det lönar sig att göra en bra app för smartphones! Det har Dagens Nyheter förstått. Av de nättidningar jag läser är DN.se i en klass för sig. DN är så pass bra att jag hellre läser nyheter, sport och annat i min telefon än via den större pappersliknande, eller pdf-liknande, versionen på en av mina… Fortsätt läsa DN i iPhone just nu bäst
Surface Go 128GB
Till slut gick det inte. Tangentbordet på min gamla Laptop började glappa och min 10"s Windowsplatta går inte att uppgradera. Den senaste pga att hårddisken är för liten. 32GB räcker inte längre. Inte ens om man avinstallerar hela Office. Så det blev att leta på nästa surfplatta med Windows 10. Fann Surface Go med 10"s… Fortsätt läsa Surface Go 128GB
Mobilerna börjar bli för stora…
För vadå? Undrar du säkert! För att ha med sig i fickan eller att hålla mot örat när man ringer. Tycker i alla fall jag. Så vad gör man då? Själv testar jag att hålla isär pratmaskinen från fickdatorn, för dator är vad mobilerna mer är idag än telefon. Dessutom är fodralen mer plånbok än… Fortsätt läsa Mobilerna börjar bli för stora…
IT, intressant eller tråkigt?
Förr om åren va IT hett och intressant. Jag följde vad som hände på IT-marknad med stort intresse i stort sett varje dag. Men idag kommer sällan några braskande nyheter. Jag surfar fortfarande på IT-blaskorna och läser rubrikerna och ibland de korta ingresserna, men mer är det inte. Hur är det då med med mobiler,… Fortsätt läsa IT, intressant eller tråkigt?
Skärmdump i Windows 10
För något år sedan skaffade jag en så kallad 2-i-1-dator. Alltså en surfplatta med löstagbart tangentbord. Dessutom med Windows 10! Märket är Lamina från Dustin Home och skärmen är på ca 10". På det hela taget fungerar det rätt bra utom på en punkt! Tills nu då! Skärmdumpar! Gamla PrtScrn-tangenten existerar inte på tangentbordet inte… Fortsätt läsa Skärmdump i Windows 10
Helt avkopplad men ändå mobilt utrustad
Ska ut och åka tåg en dag framöver och tänkte lämna "Paddan" hemma för en gång skull. Men helt surplattenaken vill jag inte resa utan då får min billiga Huawei träda i tjänst. Fördelen med den är att jag har ett stort/litet SD-kort på 64GB i den som jag kan ladda ner lite Netflix-filmer på.… Fortsätt läsa Helt avkopplad men ändå mobilt utrustad
Aldrig mer ”Strömsparläge”!
Troligtvis stängde jag ner min nya Lamina 2 in 1 surplatta med Windows 10 med stängningsalternativet "Strömsparläge" som finns som alternativ istället för "Logga ut", "Stäng av" eller "Starta om". Det gör jag aldrig mer! Anledningen är att batteriet blev helt urladdat eftersom jag antog att jag stängt ner som jag brukar, nämligen med "Stäng… Fortsätt läsa Aldrig mer ”Strömsparläge”!
Ny dator, nya möjligheter!
Beställde ny Windows Surfplatta av märket Lamina 2 in 1. Alltså surfplatta med tangentbord som går att ta av. Beställde igår måndag kl. 16:00 från Dustin Home. Klockan 14:09 idag kom ett SMS att jag kunde hämta paketet på COOP. Nytt rekord av Postnord? Så nu jobbar jag med att först avinstallera leksaksversionerna av Word,… Fortsätt läsa Ny dator, nya möjligheter!
